Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Samenvatting spreekuur Blue Monday van Duco Bauwens!

Geschreven door Afvallen met Anne op January 26, 2013

Op Blue Monday gaf Duco Bauwens twee spreekuren op Valtaf.nl. Hij is ambassadeur van de ontwikkelingsorganisatie oneMen. Mensen kunnen in actie komen voor een oneMen pionier en zich laten sponsoren om deze pionier financieel te supporten.
In dit artikel geeft Duco nog antwoord op de meestgestelde vragen. Dus lees dit artikel snel als je niet bij het spreekuur kon zijn!

Zorg dat je lichaam de rust krijgt om te herstellen tussen trainingen, dus ga niet 6 à 7 dagen in de week trainen
Je lichaam en dus ook je spieren herstellen/groeien tijdens rust, niet tijdens de training. Wanneer je teveel en te vaak traint raakt je lichaam oververmoeid en gestrest. Resultaat: je slankt niet af én je bent lichamelijk en mentaal oververmoeid.

Het is waar dat je verhoudingsgewijs meer vet calorieën verbrandt wanneer je in een lagere zone zit, maar in totaal verbrand je meer calorieën met een intensievere training. Bovendien regelt je lichaam in de loop van de dag de vet- en koolhydraat verbranding zodat het per saldo niet echt uitmaakt. Probeer eens een interval cardio training. Dat is afwisselend hoge intensiteit en lage intensiteit.

Wanneer je met een korte termijn doel te maken hebt, gaan alle remmen los. Het trainingsschema bestaat dan vaak uit 5-6x per week sporten met afwisselend zware en minder zware trainingen. De inhoud van de trainingen bestaat uit cardio en kracht training. Voeding: eiwit-rijk m.b.v. shakes en +/- 20% minder kcal dan je nodig hebt.

Wanneer je een doel voor lange termijn hebt, richt ik je dan meer op leefstijl veranderingen. Waarom? Omdat je dat op de lange duur makkelijk kunt blijven volhouden én het is ook veel gezonder. 2-4 keer per week trainen d.m.v afwisselend zwaardere sessies en zogenaamde recovery trainingssessies. Natuurlijk moet je dan ook stevig aan de slag, maar het is dan zo opgebouwd, dat je het kunt inpassen in een normaal leven met werk, gezin, sociaal leven, etc.

Tip: vezels zorgen voor een vertraagde afgifte van suikers in het bloed waardoor de piek minder hoog is. De combinatie van suikers, vezels en eiwitten kan je helpen. Wat dacht je van een schaaltje mager kwark met gesneden fruit (appel. sinaasappel, banaan). Eenvoudig, lekker, gezond en boordevol bouwstoffen, energie en vezels (van het fruit).

Tip: Leg de focus op het verlies van lichaamsvet en niet zozeer op de kilo's. Dit doe je door minder te eten dan je lichaam aan calorieën nodig heeft, maar niet te weinig (10 à 15% van je caloriebehoefte minderen is voldoende). Daarnaast 3x per week sporten. Een combinatie van spieroefeningen en cardio is een aanrader.
Je lichaam gaat na verloop van tijd wennen aan de trainingen. Daarom is het belangrijk om volgens een schema te trainen en je lichaam te blijven prikkelen door dingen te veranderen, zoals het gewicht dat je gebruikt bij de oefeningen en/of het aantal herhalingen. Cardio sessies kun je aanpassen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een interval programma.

Zoals bij iedere sporter is rust tussen 2 trainingen- of sportsessies belangrijk voor het herstel van spieren en ander weefsel. Probeer intensief bewegen (sporten) af te wisselen met matig intensief bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen). Dat is een wezenlijk andere belasting voor oa. spieren en gewrichten.
January 29, 2013 om 03:45
Ik vond dit een leuke actie, wat mij betreft, voor herhaling vatbaar !
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Rubrieken