Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Friday, January 25, 2013

Sipi woog op het moment van schrijven 61.90 kg (bmi: 22.46).

Ik schommel tussen de 62,9 en 61,9 k. Elke dag weer anders. Vocht vasthouden? Van de kou?
IK weet het niet, maar we gaan door, blijven opletten. Ik geniet nog erg van mijn ontbijt met havermout, zaden(o.a. lijnzaad), rozijnen en cranberry's als lunch Herbalife shake met winterpeen en een stuk fruit Heeeerlijk. Tuseendoor een onrijpe banaan en wat noten en gewoon gezond avondeten. Na het eten een proteinereepje (vanille-amandel chocolade) van Herbalife en een magere cappucino mmmmm
Iemand nog een gouden tip? Allemaal succes.

Onbekend
January 25, 2013 om 07:02
Jij bent wel goed bezig zeg! Een magere cappuccino??? Ik heb gisteren drie cappuccino's op, zooo lekker. En vanochtend op de weegschaal was er weer een paar ons af, eindelijk weer onder de 60, nou ja 59.9 haha. Nu jij nog!
Doe je trouwens melk bij die havermout?
Onbekend
January 25, 2013 om 08:12
Waarom een onrijpe banaan? Das toch niet lekker?
Je doet het goed hoor!!!
Je doet het super!!!
\
Xxx Anna
January 25, 2013 om 09:12
Hallo buddy's. een magere capo is met magere melk en op het melkschuim wat nevellapoeder ( van AH) ipv candarel dat is gewoon gif!
Ik week de havermout (4 el) met gekookt water en dan erin wat ik schreef, heerlijk en goed voor de lijn
Over de onrijpe banaan, deze koolhydraten neem je minder goed op, dus die verlaat bijna onverteerd je lichaam, slim voor de lijn zie: www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/5015/zijn-bananen-energierijk-en-dus-dikmakers-
xxx
Onbekend
January 26, 2013 om 04:25
Hey Sipi:petjeaf:
Wat goed van je. Klinkt allemaal lekker hoor. Alleen onrijpe banaan? Is dat gezonder of..?
Ik val momenteel ook niet af, wat ik ook probeer. kMoet er wel bij zeggen dat ik niet 'over lijken ga', want het is al koud enzo.. De zomer zal gemakkelijker zijn.
Heb dus geen tips, maar wens je wel veel succes!
Groetjes,
Noek
January 26, 2013 om 07:40
Hey Noek,
vandaag ineens weer wat.
Vorige reactie over banaan interessant:
www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/5015/zijn-bananen-energierijk-en-dus-dikmakers-
Onbekend
January 26, 2013 om 13:41
Oeps heb vandaag 2 bananen op....
January 26, 2013 om 15:34
Toch wel half/onrijpe?
January 27, 2013 om 04:51
Info over bananen: Allereerst hebben bananen een laag gehalte aan natrium, maar een hoog gehalte aan kalium en zetmeel. Kleinere hoeveelheden calcium, koper, jodium, ijzer, fosfor en zink zijn ook aanwezig, evenals vitamine C (10 mg/100 g), vitamine A en enkele B-vitamines.

Zetmeel
Het hoge gehalte aan zetmeel brengt met zich mee dat bananen als calorierijk worden beschouwd. Dit moet worden genuanceerd. De calorie-inhoud van een banaan is ongeveer 100 kcal/100g en, als je weet dat een banaan tussen de 100 à 200 gram weegt, kun je snel even berekenen wat dit calorisch betekent. Het zetmeel in bananen is van vrij speciale aard: het kan namelijk (vooral als de banaan jong en halfrijp is) moeilijk worden afgebroken in de maag en in de dunne darm en komt praktisch onaangetast in de dikke darm terecht. Men spreekt van ‘resistent zetmeel’.
Constipatie
In die zin brengt het geen extra calorieën aan en wordt het beschouwd als voedingsvezel. Het veroorzaakt dan ook een bulking effect (vergroten van de darmmassa) en is interessant voor het bestrijden van constipatie.
Dit resistent zetmeel wordt in de dikke darm verder afgebroken door de daar aanwezige bacteriën en geeft aanleiding tot korteketenvetzuren, die een antikankereffect hebben, met name ten aanzien van darmkanker. De verzuring van de dikke darm heeft ook tot gevolg dat de mineralen (bijvoorbeeld calcium) en sporenelementen beter worden opgenomen en dat de eiwitafbraak wordt afgeremd, zodat minder ammoniak en andere kwalijk ruikende stoffen intestinaal worden gevormd.

Overigens zijn onrijpe bananen ook op andere vlakken nog zo slecht niet in sommige tropische landen eet men onrijpe bananen als medicijn voor darmklachten, vooral diarree bij kinderen. Veel rauwe bananen bevatten de stof leucocyanidine, een favonoïde dat de groei van slijmvliescellen stimuleert en zo maag en darmen beschermt tegen onder meer maagzweren en letsels die het gevolg zijn van bepaalde geneesmiddelen, bijvoorbeeld aspirine.


Glutenintolerantie
Bananen zijn ook interessante voedingsmiddelen voor kinderen met coeliakie (of glutenintolerantie). De aanwezigheid van moeilijk verteerbaar zetmeel heeft de banaan overigens gemeen met rauwe aardappels: het is bekend dat het zetmeel van rauwe aardappels nauwelijks wordt afgebroken in de dunne darm en veeleer als voedingsvezel in de dikke darm terechtkomt.

Wanneer een aardappel wordt gekookt wordt het zetmeel afgebroken in de maag en in de dunne darm. Naarmate een banaan rijper wordt neemt de hoeveelheid vrije suiker toe en de hoeveelheid ‘resistent zetmeel’ af. Het suikergehalte kan daarbij stijgen van 1 tot meer dan 20%, het overgrote gedeelte hiervan is sucrose (65%), gevolgd door glucose (20%) en fructose (15%).

Een rijpe banaan is dus veel calorierijker dan een groene of halfrijpe banaan. Sporters of mensen die zware inspanningen leveren zijn dus beter af met rijpe dan met half-rijpe bananen. De aanwezigheid van vrij grote hoeveelheden kalium (440 mg/100g) is voordelig voor het regelen van de bloeddruk. Zoals bekend doet natrium (zout) in de meeste gevallen de bloeddruk stijgen, kalium heeft het omgekeerde effect.

Gedroogde abrikozen en rozijnen bevatten nog meer kalium! Een andere positieve eigenschap van bananen is dat ze kleine hoeveelheden van het hormoon melatonine bevatten. Melatonine is een hormoon dat door de hersenen (de epifyse) wordt afgescheiden en onze biologische klok (waak-slaapritme) regelt. Naarmate we ouder worden daalt onze productie van melatonine met als gevolg dat o.m. het slaapritme kan worden verstoord.

Slaapstoornissen
De Amerikaanse onderzoeker en wereldexpert op dat vlak, dr. Russel J. Reiter, raadt aan om een 'melatonine-vriendelijke' levenswijze erop na te houden. Zo stelt hij voor om ’s avonds levensmiddelen te consumeren die melatonine bevatten. Dit zijn haver, maïs, kersen, tomaten, maar ook bananen. Mensen met slaapstoornissen kunnen dus eens proberen om als avondmaal een in stukjes gesneden banaan te eten samen met een bord (havermout)pap. Stamt uit ‘grootmoeders tijd’ niet de gewoonte om een bord havermoutpap te nuttigen als avondmaal?
Haver is de rijkste bron van melatonine en inmiddels is ook geweten dat zuivelproducten (melk bijvoorbeeld) eiwitten of stukjes eiwitten (peptiden) bevatten die een slaapbevorderend effect hebben. Maar hierover later meer. Het is echter niet allemaal koek en ei met bananen. In een aantal zeldzame gevallen kunnen mensen allergisch reageren op de consumptie van bananen (men schat 1 à 2 personen op duizend). De oorzaak kan tweeërlei zijn.
January 27, 2013 om 04:52
Dus eet ik er vaak twee per dag, goed voor mij ;-)
Onbekend
January 27, 2013 om 09:27
Bedankt voor de info, interessant! En nee het waren geen onrijpe, ik dacht altijd dat die slecht waren.

Onbekend
January 27, 2013 om 16:47
Hey, leuk al die info, bedankt! Als je nog zo wat tips hebt over voeding, altijd interessant om te lezen! Ik eet dagelijks een banaan, ben er dol op, laatste tijd zijn ze niet zo rijp, door het koude weer denk ik, maar daar ga ik voortaan geen spijt meer van hebben ;)
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan