Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

snelkookpan

Geplaatst door op January 26, 2013 om 04:17

Onbekend
January 26, 2013 om 04:17
Ik heb gezocht op internet, maar krijg alleen veel, heel veel, pannen te zien, vanaf 60 euro tot wel ongeveer 470 euro. Maar echt neutrale info, heb ik niet gevonden.
Zelfs bij het zoeken hier, kan ik niet echt iets vinden(overheen gekeken?)
Misschien ook een tip, dat jullie, van valtaf daar eens dieper op in gaan.
Dus ik heb de volgende vragen:

Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben?Gebruiken jullie deze veel ?

Kan alles in één keer bereid worden, inclusief vlees(eerst aanbraden, bouillon er bij en dan met de groente en aardappelen gaar stomen)?

Welke maat is ideaal voor 2 eters(we eten graag veel groente).

Welk merk pan zijn jullie te vrede over? en welke niet, waarom niet?

Het gebruiksvriendelijke en schoonmaken, waar moet ik op letten, tips graag.

En dan de recepten, wat is jullie favoriet uit een snelkookpan?
January 26, 2013 om 04:36
ik heb de grootste maat,handig voor bv andijvie met veel volume of soep

ik doe nooit alles in 1 pan,wel aardappelen en groente zoals voor hutspot
met soep en peulvruchten behaal je de meest tijdwinst

vlees doe ik er eigenlijk nooit in,heb ik ooit wel gedaan maar ik sudder het gewoon op een plaatje

ik heb nu een tefal,vroeger altijd een tomado gehad,al 40 jaar gebruikt

http://www.pannenwebshop.nl/product/tefal-snelkookpan-secure5-6-l/30376/?osadcampaign=beslist&utm_source=beslist&utm_medium=cpc&utm_content=feedbeheer&utm_campaign=52190-Pannen*
January 26, 2013 om 04:56
Ik heb verschillende jaren geleden eens een snelstoomkookpan gekregen, zo'n grote ijzeren pot met een deksel met stoomknop erop. Maar je kon die ook als snelkookpan gebruiken voor bv. soep of zo. Ik heb die enkel gebruikt om bloemkool in te stomen en 1 x voor een groentemengeling (ui, paprika, tomaten), maar vond dat niet zo lekker.
Aangezien ik toen een klein keukentje had, is die naar de zolder verhuisd, waar die nu nog staat...

Dat was zo'n grote pot waarin je een bodempje water moest doen en daarop kwam dan een metalen plaat met gaatjes in, waarop je je groenten/vis/vlees moest leggen en die werden dan gestoomd.

Ik moest dan na de korte stoomtijd steeds buiten gaan om de stoom eraf te laten, want dat was een serieuze krachtige stoomwolk die daar dan uitkwam. Ik had er eigenlijk een beetje schrik van, dus ik was er geen echte fan van.

Maar tegenwoordig zijn er van die stoomkokers met verschillende bakjes boveneen voor je groenten, vlees/vis en rijst/aardappelen, daar kan je in 1 trek heel je maaltijd mee bereiden.
Onbekend
January 26, 2013 om 08:46
Smurf
Ik heb al zo'n 30 jaar een snelkookpan van Prestige. Destijds aangeschaft omdat mijn moeder heeft veel met de snelkookpan deed en toen ik op kamers woonde we de keuken met ons vijfen moesten delen.
Er zit een metalen plaatje bij voor onderin en 2 bakjes.
Ik vond de pan ideaal voor het bereiden van stamppotten en soepen en, vanwege die 2 bakjes, ook voor aardappelen + groenten.
Tegenwoordig gebruik ik de pan vooral voor stoofpeertjes, omdat je die dan maar heel kort hoeft te koken. Als je ze dan onder druk laat afkoelen garen ze verder en worden ze mooi rood.
Vlees of vis heb ik nooit in de snelkookpan bereid.
January 26, 2013 om 09:18
Ik heb er ook een. Al jaren. Mijn moeder, nu 94 gebruikte hem dagelijks.
Heeft er in die 50 jaar ook 3 of 4 versleten. Allemaal prestige. Die van mij (ik ben alleen) is de grootste van WMF, voor elektra en zijn dan inderdaad behoorlijk duur.
Heerlijk voor het trekken van bouillon. Scheelt uren.
Bakjes gebruik ik voor stomen van groente/rijst/aardappelen. Maar dan zonder vlees.

Stoomafblazen, doet Pekineesje dus helemaal verkeerd.
Je zet de pan in een bak koud water, heb je haast dan kun je ook heel zacht koud water over de deksel laten lopen. Pas als het sissen ophoud kun je voorzichtig proberen de pan te openen. Je voelt vanzelf wanneer het nog te vroeg is.
Een Pressurecooker, zoals die dingen vroeger werden genoemd (koken onder druk) zijn nooit goedkoop geweest. Je bent zelfs met een aanbieding van de Aldi of Lidl toch gauw 45 tot 50 euro kwijt.
Onbekend
January 27, 2013 om 03:54
Dank je wel dames voor jullie reactie. Ik had toch eigenlijk verwacht dat ik meer reacties zou krijgen.
Maar goed, gisteren even rond gekeken. Ik heb de BK pannen gezien, de fissler en de WMF, maar helaas het verkopend personeel is ook niet meer wat het was, ze wisten d'r niets vanaf.
Volgende week naar een andere stad, ik denk dat ze daar meer keus hebben en hopelijk iemand met ervaring.
De WMF zagen er degelijk uit, mooie pannen hoor, tegenwoordig zelfs met timer. Al betwijfel ik of dat echt nodig is Heb jij dat ook boekenkind?
January 27, 2013 om 04:17
Nee Ik heb in de deksel een druk regelaar die met een stifje drie groepen aan geeft die weer corresponderen met een wijzer op de greep. Het is overigens weldegelijk handig zo een timer, mits het ding niet zo naar de vaantjes is. Je zult anders echt met een kookwekker aan de slag moeten. Waarom? De druk wordt zo hoog dat suddervlees in ca. 35 minuten gaar is. Aardappelen met 8 tot 10 minuten. Máár je kunt niet prikken, zoals anders, om te controleren of het gaar is. Het op weer op druk brengen kost veel energie, waardoor het voordeel verloren gaat.
Snap je het nog?
Als je goed advies wilt, ga dan naar een echte pannenwinkel. Ze staan heus in het telefoonboek. Blokker, Marskramer of dat soort winkels kunnen mij het verschil tussen de ene koffiezetter en de ander nog niet eens uitleggen.
Onbekend
January 27, 2013 om 04:59
Ja, dat weet ik dat je met een kookwekker moet gebruiken, ik het zal echt moeten leren. Ik prik graag.:grinnik:
Dank je wel
January 28, 2013, gewijzigd door Pekineesje op January 28, 2013 om 05:44
@ Boekenkind : Op de handleiding bij die snelstoompan stond dat je ofwel de stoom kon aflaten door dat stoomklepje in te duwen (wat je dus buiten moest doen met die enorme stoomwolk) ofwel dat je de hele pot inderdaad in koud water moest zetten, maar dat duurde dan langer... Aangezien ik het liever snel had, werkte ik dus enkel met die stoomklep.

Maar zoals gezegd gebruik ik die pan al lang niet meer...

Ook snel : zo'n stoombakjes voor in de magnetron...
January 28, 2013 om 07:16
@Pekineesje

Ik weet dat in een bak koudwater het niet snel gaat, vandaar dat straaltje over de deksel. Op het stoomklepje drukken heb ik nog niet van gehoord. Ik ben met die dingen opgegroeid, zo ongeveer.

Jammer dat je hem hebt weggedaan. Maar ach, als je het niet gebuikt wel logisch.

Ik zou toch liever een stoompan voor op het gas/electraplaat hebben.
In de magnetron heb IK niet zo goede ervaringen mee.

Onbekend
January 28, 2013 om 13:12
Ik heb wel een magnetron, meer dan 25 jaar, maar om daar de soep of stooflapjes in klaar te maken, verbruikt ook veel te veel stroom.
Dat heb ik ook gelezen en van mijn schoonzus gehoord, ze laat ook een straaltje over de deksel lopen.
January 29, 2013 om 07:42
Ik heb mijn snelstoompan nog wel hoor, staat op zolder...

Ik bedoelde die magnetronbakjes vooral om vb. broccoli of wortelen te stomen, dat duurt niet lang hoor. Stooflapjes zou ik sowieso niet stomen en soep duurt natuurlijk wel wat langer, maar geldt ook voor je stoompan.
January 29, 2013, gewijzigd door Boekenkind op January 29, 2013 om 14:34
@Pekineesje

Bij Ditismijnjaar2013 staat een stuk tekst over BPA's, (Foodwatch heeft er zelfs al een petitie over om het te verbieden.) die o.a. in magnetron bakjes zitten. Ik bedoel dan die plastic bakken. En dat zijn die stoomdingen 100% van de tijd. Ik hoef al niet meer. Gebruikte toch al alleen aardewerk bakken, gelukkig.

Ik maak geen bouillon in een stoompan, maar wel als ik veel nodig heb in de drukpan.
Bij voorbeeld voor erwtensoep. Zo een varkenspoot duurt ffkes.
Oja, dat is ook zo, jij eet vegetarisch als ik me goed herinner.
Onbekend
January 29, 2013 om 13:08
Misverstand pekineesje. :grinnik: De stooflapjes en soep klaar maken juist in een snelkookpan,i.v.m. de tijd.
Als je een stoofvlees op zet, duurt dat 2 of 3 uurtje, maar in een snelkookpan hoeft het maar 45 min.
January 30, 2013 om 05:49
Ik eet inderdaad geen vlees, dus ik ben niet vertrouwd met de bereiding van stooflapjes. Maar ik vermoedde inderdaad al dat dat beter gestoofd wordt, net als stoofvlees/stoverij of een andere stoofschotel.

Ik gebruik ook meestal wel aarden kommen om iets op te warmen in de magnetron, enkel voor mijn lunch op het werk ben ik dus aangewezen op plastic potjes om alles wat op te warmen of te stomen. Geeft inderdaad dikwijls wel een "raar plasticsmaakje"...
Onbekend
January 30, 2013 om 11:39
Weet je zeker dat het plastic geschikt is voor magnetron?
Onbekend
February 1, 2013 om 11:47
Nou, ik heb er ééntje gekocht, van Tefal, secure5, bij de outlet, nog 50 euro's.
February 1, 2013 om 15:07
@Smurf08

Veel plezier ermee. Wel even het boekje dat er ongetwijfeld bij zit even door lezen.
Je kunt erg veel met die dingen, maar je moet wel weten hoe.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op PlusOnline Afslankservice kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.