Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Geen zoetstof meer gebruiken?

Geplaatst door op February 7, 2013 om 04:06

Onbekend
February 7, 2013 om 04:06
hoi hoi,
Ik gebruik sinds een week of 2 geen zoetstof meer in mijn thee (of koffie). In het begin vond ik het niet te drinken, maar na een beetje doorzetten ging het wel en raakte ik er aan gewend. Nu doe ik alleen nog een beetje zoetstof in de yoghurt.
Denken jullie dat ik hierdoor mijn zoetverslaving een beetje kwijt raak? De zoetstof in de yoghurt moet ik ook nog afleren, maar ik doe graag de dingen stap voor stap.
February 7, 2013 om 04:19
hey amal, aspartaam en dergelijke brol triggeren idd je zoetverslaving en daar zou je af moeten blijven.. daarom dat light dranken en yohurt met aspartaam ook geen goede keuze is. Je krijgt hievan ook een insulinepiek waardoor je nog meer zoetigheid wil !! Best neem je stevia als zoetstof, maar dan de pure stevia en niet de goedkope 'aangelengde' versie die je in de supermarkt kan kopen ! Van de 'echte' stevia ' heb je maar 2 druppeltjes nodig en je doet heeeeel lang met een klein flesje. succes !
February 7, 2013 om 04:25
@Amal123

Helemaal met Tanja73 eens.
Koop Stevia in de natuurvoedingswinkel, je hebt het nu ook als zoetjes dispenser en als poeder. Stevia is veel zoeter dan suiker of suiker vervangers.
Maar, en dat vind ik erg belangrijk, wakkert niet mijn zoet behoefte aan.
Onbekend
February 7, 2013 om 04:26
Ooh oke, ik heb inderdaad de Stevia van de supermarkt, maar dat is niet te (vr)eten, vind ik. Ik ga de zoetstof in mijn yoghurt ook nog afleren en frisdranken drink ik al heel lang niet meer (ook geen light).
Ja ik had ook het idee dat je daar een insuline piek van zou krijgen. Dus nog een stapje verder naar een gezonder lichaam!
Byebye
Onbekend
February 7, 2013 om 04:34
dank jullie wel voor de tips, maar meer tips zijn welkom!
:helpme:
February 7, 2013 om 05:23
graag gedaan meid !! Daar zijn we toch voor !! Maar eh.. voorlopig ben ik uitgeboerd wat tips betreft .. als je vragen hebt, shoot !
February 7, 2013 om 06:36
De enige tip die ik voor je heb is: In een keer stoppen met al die troep. Zo lang je suikervervangers gebruikt zul je een zoetbehoefte houden en ook makkelijk terugvallen naar ordinaire tafelsuiker. Het kleine beetje suiker dat je lichaam nodig heeft, haal je gewoon uit fruit.
Ikzelf ben in een keer gestopt, nadat ik al geen suiker meer in de koffie deed. Ik voeg nooit ergens suiker of zoetjes aan toe en producten waar veel suiker in zit eet ik niet. Bijvoorbeeld bij de keuze van muesli controleer ik altijd het percentage suiker. In sommige feestmuesli is dat meer dan 33%!

:panda:
February 7, 2013 om 07:42
Ik zoette vroeger mijn havermoutpap met vloeibare natrena, nu niet meer. Ik doe er kaneel en/of gerapste kokos bij, of appel/rozijnen, of een banaan en dan is het zoet genoeg. Dit kan je dus ook met kwark/yoghurt. Je kan er vers fruit bijdoen ofwel wat fruit pureren (vb. frambozen, aardbeien, banaan) en dat eronder mengen. Ik heb me ook laten vertellen dat appeldiksap daar geschikt voor is, maar ik heb dat nog niet geprobeerd.

Ook heb ik mezelf pure chocolade leren eten (minstens 70% cacao), en die vind ik nu heel lekker, de witte is me nu te zoet. Wil ik toch nog iets zoeten, gebruik ik agavestroop of stevia. Mijn thee krijg ik nl. niet weg zonder te zoeten... Ook heb ik ooit eens gelezen dat Oprah Winfrey in haar "afvalperiode" 's avonds thee dronk met kaneel en citroensap, dat heb ik ook eens geprobeerd indertijd maar vond dat niet zoet genoeg.

Een andere "suiker" die een lage GI heeft, dus die niet te fel op je bloedsuikerspiegel werkt, is ahornstroop, wat een meer karamelachtige smaak heeft. Lekker op pannenkoeken of in pap/yoghurt/pudding.
Onbekend
February 7, 2013 om 09:52
dank je Pekinees.
Die ahornstroop lijkt mij onwijs lekker. Ga ik zeker proberen!
February 7, 2013 om 12:26
uuuhhh ik gebruik gewoon rietsuiker, echte suiker dus. Alleen drink ik nu nog maar 2 kopjes koffie per dag, mijn thee dronk ik als zonder suiker en ik doe nog suiker in de muesli yoghurt die ik als ontbijt eet om de andere dag.......

February 7, 2013 om 17:16
Je zou ook wat fruit of iets van vruchtenbeleg zoals zonnefruit van Zonnatura door je yoghurt heen kunnen doen. Lijkt me een beter alternatief dan zoetstof.
February 7, 2013 om 18:03
Ik vind een schepje honing door yoghurt of in de thee altijd erg lekker :kwijl:

Liefs Tjoepie

February 7, 2013, gewijzigd door Tangobeer op February 7, 2013 om 19:26
Rietsuiker, honig en agavesiroop, dat klinkt allemaal zo natuurlijk, het is alleen minstens zo gevaarlijk als tafelsuiker.
Tafelsuiker bestaat voor de helft uit het lichaamseigen glucose en voor de andere helft uit fructose, wat een soort vergif is. Fructose is de hoofdoorzaak van overgewicht en het vergroot de kans op kanker, hartfalen, arthritis, osteoporosis en versnelt de veroudering.

percentage fructose:
33% in ahornsiroop (maple syrup)
50% in rietsuiker
50% in tafelsuiker (= sucrose = sacharose)
40 - 65% in honing
80 - 90% in agavesiroop

Agavesiroop bevat dus 60 tot 80% meer fructose dan gewone suiker!
Bruine rijstsiroop en gerstemout zijn zoetmakers die geen fructose bevatten.
Zie ook grafiekje hier.

Onbekend
February 8, 2013 om 03:17
Okee, wat een gedoe zeg. Misschien moet ik het maar gewoon doen met de natuurlijke suikers uit fruit ofzo. En als ik eens een pannenkoek eet dan kan ik er ook een appel+kaneel op doen toch. Ik gebruik mijn gezonde verstand wel:). Bedankt allemaal!
February 8, 2013 om 18:13
Ik dacht eigenlijk altijd dat honing wel gezond is....
February 9, 2013 om 04:52
Ik ga binnenkort ook maar gewoon stevia aanschaffen en dan proberen langzaamaan de suiker helemaal weg te laten.
February 9, 2013 om 08:23
ik minder ook flink, maar magere yoghurt is zoooo zuur dat ik daar echt wel stevia doorheen doe (zo'n doosje heb ik van de Plus).
February 9, 2013 om 10:09
@Rory78

Kijk maar eens op dat doosje hoeveel stevia er werkelijk inzit.
Je hebt ze nu ook van candarel en zelfs natrena is er mee bezig. Maar de hoeveelheid stevia is nog steeds geen 95% zoals de stevia die ik koop bij de natuurvoedingswinkel.
Oftewel, je koopt nog steeds een maltose met een beetje stevia.
Het is goedkoper, klopt, maar het is dan ook gewoon nep.
February 9, 2013 om 11:20
Tangobeer, dat klopt niet hoor dat er fructose in kristalsuiker en rietsuiker zit. En al helemaal geen 50%.
http://http://www.life.nl/artikelen/afvallen/fructose-pas-op

http://http://nevo-online.rivm.nl/ProductenDetailsGetabt.aspx?tabid=3

De laatste link is naar de Nevo tabel, ik kan daar rietsuiker niet vinden, maar dit is kristal suiker en daar zit geen fructose in.
February 9, 2013 om 11:38
@Paula75

Kijk vooral even naar het tabelletje.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fructose

February 9, 2013, gewijzigd door Tangobeer op February 9, 2013 om 11:53
Paula, de eerste link (na reparatie van de URL) geeft een pagina op een verschrikkelijk zweverige site, waar de woorden kristalsuiker en tafelsuiker niet voorkomen. De tweede link (na reparatie van de URL) geeft een blanco pagina.
:spanker:
Tafelsuiker, kristalsuiker, ongeacht of het van biet of van riet komt, is sacharose (sucrose) zodra we het eten valt het uiteen in exact 50% fructose en exact 50% glucose. Wiki het anders even.
:spanker:
Trouwens, als je het eerste artikel zelf gelezen had, had je gelezen: "Wie regelmatig meer dan 50 gram suiker eet en dus minstens 25 gram fructose binnenkrijgt...". Dus 50%.

February 9, 2013 om 12:54
Nou ja, dan zit ik op dit moment safe, met 2 of 3 x per dag 7 gram suiker :)
Maar ik ga ook maar even kijken voor stevia bij de gezondheidswinkel.
February 10, 2013 om 13:06
Ik heb een doosje van Pure Via, bij ingedrienten staat: zoetstof: Steviol Glycosides... zal eens googlen
March 9, 2013 om 19:43
Glycoside is weer zo'n vage verzamelnaam; het zijn suikeratomen verbonden aan een ander atoom (met name C, O, N en S). Dat zijn dus hele verschillende stoffen met allemaal een andere werking in ons lichaam. Er valt zo nieteens over te zeggen of ze gezond zijn of niet, maar de meeste hebben een actieve biologische functie. Als ze opgebroken worden ontstaat in ieder geval 50% of meer suiker.
Onbekend
March 10, 2013 om 05:14
Er was laatst een heel stuk op televisie over rietsuiker. Volgens mij was het radar o.i.d. Het kwam er in elk geval op neer dat tafelsuiker en rietsuiker precies hetzelfde zijn. Bijna alle suiker die in Nederland als witte suiker wordt verkocht is gewoon rietsuiker waar de kleur uitgefilterd is. We produceren namelijk bij lange na niet genoeg bietensuiker om de vraag aan te kunnen en dus importeren we rietsuiker. Rietsuiker is qua waardes dan ook gelijk ook bietensuiker en absoluut niet gezonder. Rietsuiker is alleen duurder. Als je gewone tafelsuiker koopt is de kans dus heel erg groot dat je gewoon rietsuiker aan het eten bent.

Ik gebruik overigens wel zoetstof van tagatesse en ik drink af en toe een glas slimpie of cola light. Ik merk niet dat ik daarvan zin krijg in meer zoetigheid. Voor zover ik het heb begrepen reageert elk lichaam ook anders op zoetstoffen. Bij sommigen stijgt het glucose niveau wel, bij anderen nauwelijks of niet. Elk lichaam reageert anders als het om de suikerspiegel gaat. Daarom heeft elke diabetes patient ook een eigen ratio koolhydraten/insuline.
Onbekend
March 10, 2013 om 06:09
Ik vermoed dat het de Keuringsdienst van Waarde was, dat ging laatst over suiker (maar dat wil ik nog kijken via Uitzending Gemist).
Onbekend
March 10, 2013 om 06:14
Kan heel goed kloppen inderdaad. Ik kijk normaal gesproken niet zo naar ned 1 2 en 3, dus heb ook geen idee wat voor programma's daar op zijn ;-). Zapte er toevallig aan voorbij en ben toen blijven hangen.
March 10, 2013 om 06:45
March 10, 2013 om 07:16
@Tangobeer

Dank voor het linkje, zeer interessant, vooral hoe je steeds weer bedot wordt en veel geld geeft voor iets wat gewoon in grotere hoeveelheden geproduceerd wordt. Maar we toch meer voor moeten betalen omdat ze het een gezondheids- en 3e wereld label hebben opgeplakt.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op PlusOnline Afslankservice kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.